Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – nowe obowiązki ustawowe instytucji obowiązanych i osób w nich zatrudnionych zgodnie z ustawą z dnia 1 marca 2018 r.

 


590,00 +23% VAT

W dniu 1 marca 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która uchyla dotychczasowe przepisy. Ustawa ta sprowadza nowe obowiązki na wiele instytucji tj. wdrożenie nowych procedur wewnętrznych oraz przeszkolenie swoich pracowników z nowych zasad.

Szkolenie skierowane jest do członków zarządu, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, właścicieli i pracowników biur rachunkowych, biegłych rewidentów w spółkach, kancelarii prawnych  i podatkowych, podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

I. Źródło generujące wartości majątkowe podlegające procederowi „prania”

1. Czyny zabronione

  • przestępstwa kryminalne

  • przestępczość gospodarcza

  • przestępstwa i wykroczenia skarbowe w tym oszustwa podatkowe i wyłudzenia zwrotu podatku VAT i  podatku akcyzowego

 

II. Ryzyka  związane  z  nieprzeciwdziałaniem  „praniu”  w  jednostkach    Obowiązanych

1. Ryzyko utraty zaufania klientów do instytucji  tolerującego pranie pieniędzy

2. Utrata prestiżu i „dobrego imienia”

3. Ryzyko korumpowania pracowników

4. Ryzyko „ przejęcia” instytucji przez przestępców

 

III. Podstawowe pojęcia i terminu związane z regulacjami ustawowymi

1. Pojęcie -  instytucji obowiązanej

2. Pojęcie - transakcji

3. Pojęcie - wartości  majątkowych

4. Pojęcie - jednostek współpracujących

5. Beneficjenta rzeczywistego

6. Blokady rachunku

 

IV. Definicja zjawiska „prania brudnych pieniędzy”

1. Element ukrycia źródeł pochodzenia wartości majątkowych

2. Element legalizacji wartości

 

V. Etapy prania pieniędzy   

1. Lokowanie wartości w instytucji finansowej

  • kasa

  • trezor

  • bankomat

  • przelew przychodzący

2. Maskowanie źródeł pochodzenia wartości – możliwości, jakie daje system bankowy szybkość transferu środków

  • transfer zagraniczny

  • anonimowość faktycznych dysponentów

  • łatwość „ukrycia” transakcji

3. Integracja wartości poprzez system bankowy transakcje „pozorne”

  • brak możliwości dogłębnego zweryfikowania podstawy operacji finansowej

  • łatwość posłużenia się  fałszywym dokumentem

  • legalizującym operację finansową

 

VI. Metody prania pieniędzy przy wykorzystaniu instytucji finansowych

1. Smerfing

2. Blanding

3. Kredyt dla „samego siebie”

4. Structuring

 

VII. Przepływy wartości do obszarów szczególnego ryzyka

1. Raje podatkowe

2. Centra produkcji narkotyków 

3. Obszary o zwiększonej działalności terrorystycznej

4. Państwa słabo rozwinięte i podlegające transformacjom ustrojowym

 

VIII. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy – główne rozwiązania

1. System zorganizowanej walki z praniem pieniędzy i rola podmiotów zobowiązanych w systemie

2. Organy informacji finansowej

3. Komitet bezpieczeństwa finansowego

4. Obowiązki instytucja zobowiązanej 

  • obowiązek stworzenia procedur wewnętrznych przeciwdziałania  praniu

  • obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego

  • rodzaje środków bezpieczeństwa

  • monitoring klienta

  • ocena ryzyka wystąpienia u klienta prania pieniędzy

  • centralny rejestr beneficjentów rzeczywistych

  • obowiązek rejestracji transakcji poprzedzony identyfikacją  klienta

  • obowiązek prowadzenia rejestrów transakcji i ich analizy

  • obowiązek przekazywania do GIIF informacji o transakcjach

  • obowiązki związane z procedurami wstrzymania transakcji i blokady rachunku

  • obowiązki związane z ochroną informacji

 

IX. Rodzaje transakcji podlegające zarejestrowaniu i zaraportowaniu

1. Transakcje ponadprogowe

2. Transakcje powiązane

3. Transakcje podejrzane

4. Transakcje podejrzane do natychmiastowej realizacji

 

X. Kryteria typowania transakcji podejrzanych

1. Kryteria ogólne

2. Kryteria szczegółowe

 

XI. Znajomość swojego klienta  jako podstawowy warunek prawidłowego typowania transakcji

XII. Specyfika   powinności   pracownika   instytucji   przy   sygnalizowaniu wstrzymania transakcji lub blokady rachunku

XIII. Odpowiedzialność pracownika  za nierealizowanie obowiązków w zakresie realizacji ustawy

1. Odpowiedzialność służbowa

2. Odpowiedzialność majątkowa  

3. Odpowiedzialność karna

 

XIV. Odpowiedzialność instytucji obowiązanej

1. Kary administracyjne o charakterze finansowym

Marek Dydyszko

Prawnik, od 40 lat wykonuje zawód prokuratora. Przez 25 lat nadzorował pracę V Wydziału Śledczego i VI Wydziału d/w z Przestępczością Gospodarczą w Prokuraturze Okręgowej w Bydgoszczy. W wydziałach tych prowadzone są najpoważniejsze śledztwa dotyczące przestępstw bankowych, gospodarczych i przeciwko mieniu. Poważna ilość spraw to postępowania dotyczące przestępstwa  „prania   pieniędzy „ i wyłudzeń podatku VAT.

Od ponad 20 lat szczególnie zajmuje się tematyką związaną z przestępczością  bankową, problematyką tajemnic zawodowych i innych informacji chronionych w instytucjach finansowych oraz „praniem  pieniędzy „.

Prowadzi w powyższym zakresie szkolenia dla aplikantów prokuratorskich, dla kadry banków i innych podmiotów gospodarczych.

Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie w formie elektronicznej.

Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na wpisywane do formularza dane - są to dane, na które zostanie wystawiona Państwu faktura.

Opłata obejmuje:

wykłady, materiały szkoleniowe oraz przerwy kawowe i lunch. Uczestnicy otrzymują zaświadczenie ukończenia szkolenia.

Rabaty:

10% dla Klientów PKF Consult

Płatności:

płatność za szkolenie będzie dokonywana na podstawie faktury VAT, zgodnie z terminem płatności na fakturze. Faktura VAT zostanie wystawiona w dniu szkolenia lub w ostatnim dniu szkolenia w przypadku szkoleń wielodniowych i przesłana elektronicznie na adres wskazany w formularzu zgłoszenia.

Dane do płatności:

wpłat należy dokonywać na konto PKF Consult Spółka z o.o. Sp. k. w Banku Spółdzielczym w Ostrowi Mazowieckiej.

Numer konta: 46 8923 0008 0131 2888 2012 0001

Na przelewie bankowym prosimy wpisać imię i nazwisko oraz termin i nazwę szkolenia.

 

Godziny szkolenia:

9.30 - 16.00

Miejsce szkolenia:

Siedziba PKF przy ul. Orzyckiej 6 lok. 1B w Warszawie

Wskazówki dojazdu komunikacją miejską:

  • Autobusy: z Dworca Centralnego nr 504, przystanek Gotarda

  • Metro: stacja Służew a następnie autobusem 193 w kierunku Służewca - należy wysiąść na przystanku Orzycka

 


Skontaktuj się z nami

Karolina Łąkowska
Dyrektor Centrum Edukacji
607 595 131, (22) 495 76 02

e-mail

Małgorzata Buf-Jabłońska
Menedżer ds. szkoleń obligatoryjnych
605 157 756, (22) 560 76 71

e-mail

Anna Ciucias
Koordynator ds. szkoleń
693 333 558, (22) 560 76 70

e-mail

Katarzyna Szymczyk
Koordynator ds. rozwoju i sprzedaży usług szkoleniowych
(22) 560 76 55

e-mail

Szkolenia wg kategorii

Szkolenia wg lokalizacji

Zamów szkolenie

Jeśli nie znalazłeś szkolenia dla siebie, napisz nam, czego potrzebuje Twoja firma.

Informacje o szkoleniach

Dziękujemy! Twój adres e-mail został dodany do bazy danych.

Dlaczego PKF

1

Szkolimy blisko 950 biegłych rewidentów rocznie z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej

2

Wysokie kompetencje naszych wykładowców i "wzorcowe" realizowanie programów szkoleń potwierdzone zostały przez wizytacje przedstawicieli KRBR

3

Wysokie kwalifikacje i kompetencje zawodowe pracowników to wzrost konkurencyjności na rynku. Oferowane przez nas szkolenia mają na celu zapewnienie efektywnego rozwoju wiedzy i umiejętności uczestników.

4

Posiadamy 20-letnie doświadczenie w szkoleniu biegłych rewidentów z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej na podstawie zezwolenia KRBR

5

W poszukiwaniu optymalnych rozwiązań odrzucamy utarte schematy. Szukamy właściwej drogi, skrojonej na miarę oczekiwań naszych Klientów.

Zaufali nam
PTWP S.A.
Poczta Polska
PAP S.A.
Grupa Lotos S.A.
WSiP S.A.
Prochem S.A.
Sokołów S.A.
Pekaes S.A.
Grupa Wydawnicza Infor S.A.
ZT Kruszwica S.A.
Aplisens S.A.
PKP Intercity Sp. z o.o.
Hawe S.A.
Bumar Sp. z o.o.
Phoenix Pharma Sp. z o.o.
Nasi partnerzy
GoldenLine LinkedIn YouTube Facebook Google+ SlideShare Isuu