// Podatki  

Odroczony podatek dochodowy w firmie - ujęcie praktyczne

Szkolenie będzie realizowane w formie wirtualnej

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest pomoc pracownikom działów księgowości, podatków i controlingu w ustalaniu podatku dochodowego z podziałem na bieżące zobowiązanie oraz odroczony podatek dochodowy zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz KSR nr 2 „Podatek dochodowy”. 

W trakcie szkolenia zostaną omówione zarówno najważniejsze jak i te przydatne w praktyce zagadnienia, takie jak:

  • Cele ustalania odroczonego podatku dochodowego,
  • Różnice trwałe i przejściowe pomiędzy wartością bilansową a wartością podatkową wybranych aktywów i pasywów,
  • Ustalanie aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego w związku z różnicami przejściowymi,
  • Wycena aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
  • Ewidencja księgowa odroczonego podatku dochodowego,
  • Prezentacja w jednostkowym sprawozdaniu finansowym odroczonego podatku dochodowego,
  • Kluczowe zmiany w KSR nr 2 .

Korzyści dla uczestników szkolenia

W trakcie szkolenia zostaną omówione najważniejsze, przydatne w praktyce zagadnienia, w tym m.in.:

  • Cele ustalania odroczonego podatku dochodowego,
  • Różnice trwałe i przejściowe pomiędzy wartością bilansową a wartością podatkową wybranych aktywów i pasywów,
  • Ustalanie aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego w związku z różnicami przejściowymi,
  • Wycena aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
  • Ewidencja księgowa odroczonego podatku dochodowego,
  • Prezentacja w jednostkowym sprawozdaniu finansowym odroczonego podatku dochodowego,
  • Kluczowe zmiany w KSR nr 2 obowiązujące od 01.01.2025 r.

Adresaci szkolenia

  • Dyrektorzy Finansowi,
  • Główni Księgowi,
  • Członkowie zarządu ds. finansowych,
  • osoby zainteresowane tematyką podatku odroczonego

1. Podstawa prawna ustalania odroczonego podatku dochodowego zgodnie z ustawą o rachunkowości i KSR nr 2 „Podatek dochodowy”.
2. Podstawowe definicje.
3. Wartość podatkowa aktywów. Ustalanie różnic przejściowych między wartością bilansową a wartością podatkową aktywów.
4. Wartość podatkowa pasywów. Ustalanie różnic przejściowych między wartością bilansową a wartością podatkową pasywów.
5. Przykłady ustalania odroczonego podatku dochodowego dotyczącego:

  • Środków trwałych
  • Wartości niematerialnych i prawnych
  • Należności
  • Zapasów
  • Papierów wartościowych
  • Kredytu bankowego
  • Rezerw
  • Różnic kursowych
  • Odsetek

6. Straty podatkowe możliwe do odliczenia od dochodu w przyszłości
7. Niewykorzystane ulgi podatkowe - premie inwestycyjne
8. Ustalanie wartości podatkowych aktywów i pasywów w umowach leasingowych
9. Ujmowanie zobowiązań i należności z tytułu podatku dochodowego bieżącego
10. Kluczowe zmiany w zaktualizowanym KSR nr 2 obowiązujące od 01.01.2025 r.:

  • Ryczałt od dochodów spółek, tzw. CIT estoński
  • Odrębne opodatkowanie dochodów z zysków kapitałowych oraz dochodów z innych źródeł przychodów
  • Zastosowanie standardu w sytuacji zmiany statusu podatkowego firmy

11. Tworzenie rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego
12. Ustalanie aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
13. Wycena aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego
14. Pozycje bezpośrednio zwiększające lub zmniejszające kapitał własny. Ujęcie kosztu lub przychodu z tytułu podatku dochodowego
15. Ewidencja w księgach rachunkowych aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego
16. Kompensowanie należności i zobowiązań z tytułu podatku dochodowego bieżącego oraz aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego
17. Prezentacja odroczonego podatku dochodowego w jednostkowym sprawozdaniu finansowym 
18. Procedury stosowane przy ujmowaniu i wycenie aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego na podstawie załącznika A do KSR nr 2 
19. Przykład zastosowania procedur, omówionych w załączniku A do KSR nr 2

1.1.jpg
Teresa Fołta

Ekonomistka, biegła rewident nr rej. 870

W PKF Consult Menedżer Zarządzający w Centrum Kontroli Jakości. Poprzednio Członek Zarządu REWIKS Sp. z o.o. Posiada szerokie doświadczenie w badaniach jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, w tym jednostek wielozakładowych. Uczestniczyła jako konsultant we wdrażaniu systemów rachunkowości informatycznej. Prowadzi szkolenia z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej w wielu ośrodkach szkoleniowych.

Autorka publikacji z zakresu rachunkowości oraz materiałów dydaktycznych z zakresu polskich standardów rachunkowości jak i MSR/MSSF oraz MSB na szkolenia obligatoryjne dla biegłych rewidentów.

Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie w formie elektronicznej.

Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na wpisywane do formularza dane - są to dane, na które zostanie wystawiona Państwu faktura.

Płatność za szkolenie będzie dokonywana na podstawie faktury VAT, zgodnie z terminem płatności na fakturze. Faktura VAT zostanie wystawiona w dniu szkolenia lub w ostatnim dniu szkolenia w przypadku szkoleń wielodniowych i przesłana elektronicznie na adres wskazany w formularzu zgłoszenia.

Szkolenie będzie realizowane w formule wirtualnej. Dlatego ważne jest, by mieli Państwo stabilne łącze internetowe. Link do szkolenia otrzymają Państwo na dzień przed jego terminem.

W cenie szkolenia
  • Czas trwania
    1 dzień / 8h (wykłady)
  • Materiały szkoleniowe
    w formie elektronicznej
  • Język
    szkolenie w języku polskim
  • Certyfikat / zaświadczenie
    o ukończeniu szkolenia

Potrzebujesz pomocy? Masz pytania do szkolenia?

Katarzyna Luberska

Katarzyna Luberska
Asystentka ds. szkoleń
tel. 693 333 558

Skontaktuj się ze mną