// Prawo  

Mobbing i nierówne traktowanie w miejscu pracy

Cel szkolenia

Podczas szkolenia przedstawimy spektrum praktycznej wiedzy na temat narzędzi ochrony przed zjawiskami mobbingu, molestowania i dyskryminacji. Przedstawimy sposoby postępowania w przypadku ujawnienia takich zjawisk w miejscu pracy oraz w jaki sposób możemy się zabezpieczyć przed mobbingiem w miejscu pracy.

Dodatkowo analizie zostaną poddane orzecznictwa sądowe dotyczące mobbingu i dyskryminacji.

Korzyści dla uczestników szkolenia

  • Poznasz zasady prawa pracy dotyczące mobbingu i dyskryminacji
  • Zilustrujemy proces procedury antymobbingowej i antydyskryminacyjnej
  • Nabędziesz umiejętności rozwiązywania problemów związanych z przygotowaniem procedury antymobbingowej, interpretowania zachowań mobbingowych i dyskryminacyjnych

Adresaci szkolenia

  • Dyrektorzy jednostek organizacyjnych
  • Wyższa kadra kierownicza
  • Kierownicy liniowy
  • Koordynatorzy zespołów
  • Dyrektorzy Personalni
  • Pracownicy działów personalnych
  • Osoby, które chcą nabyć lub uporządkować wiedzę i umiejętności w zakresie prawa pracy

  1. Czym jest dyskryminacja
  2. łańcuch dyskryminacyjny – podłoże powstawania dyskryminacji
  3. Przesłanki dyskryminacji w stosunku do pracownika – otwarty katalog dyskryminacji
  4. Przesłanki dyskryminacji w przypadku stosunków „niepracowniczych”
  5. Formy dysktyminacji – dyskryminacja pośrednia/dyskryminacja bezpośrednia
  6. Molestowanie/Molestowanie seksualne/ Zachęcanie do dyskryminacji
  7. Zasada niedyskryminacji na każdym etapie zatrudnienia i ustania stosunku pracy
  • Nierówne traktowanie a dyskryminacja
  • Niedyskryminowanie na etapie rekrutacji - pytania do kandydata w rozmowie kwalifikacyjnej - celowość pytań a dopuszczalność w świetle obostrzeń antydyskryminacyjnych i ochrony danych osobowych
  • Niedyskryminowanie w trakcie zatrudnienia pracownika – wynagrodzenie, stanowisko, równe prawo do podnoszenia kwalifikacji, sprawiedliwa ocena wyników pracy, korzystanie z benefitów niefinansowych
  • Niedyskryminowanie przy zwalnianiu pracowników – dobór kryteriów do zwolnienia pracowników, dostęp do szkoleń w trakcie okresu wypowiedzenia
  • Niedyskryminowanie po ustaniu zatrudnienia - wypłata premii i bonusów, równe prawa do outplacementu

   8. Roszczenia pracownicze w związku z dyskryminacją/Roszczenia zleceniobiorców

   9. Mobbing w miejscu pracy

  • Czym jest mobbing
  • Rodzaje mobbingu
  • Cel mobbingu
  • Fazy zjawiska mobbingu
  • Taktyki mobbingu
  • Zachowania mobbingowe

- Oddziaływania utrudniające możliwości komunikowania się

- Oddziaływania zaburzające stosunki społeczne

- Działania mające na celu zaburzyć społeczny odbiór osoby

- Działania mające wpływ na jakość sytuacji życiowej i zawodowej

- Działania mające szkodliwy wpływ na zdrowie ofiary

  • Działania nie posiadające znamion mobbingu
  • Cechy - ofiary mobbingu, sprawcy mobbingu, świadka mobbingu
  • Kroki pracodawcy przeciwdziałające mobbingowi
  • Działania pracodawcy w przypadku zgłoszenia pracownika do pracodawcy o niezgodnym z zasadami współżycia społecznego zachowaniu innych pracowników
  • Procedura antymobbingowa i dyskryminacyjna
  • Osoba Zaufana oraz komisja antydyskryminacyjna – ich role w firmie
  • Skutki mobbingu
  • Konsekwencje prawne dla sprawcy mobbingu – kodeks pracy/kodeks cywilny/kodeks karny
  • Dochodzenie od pracodawcy odszkodowania z tytułu mobbingu, nie tylko po rozwiązaniu umowy o pracę ale także w trakcie trwania stosunku pracy
  • Jakie zachowania nie są  mobbingiem

   10.   Roszczenia pracownicze w związku z dyskryminacją i mobbingiem, 

  • Roszczenia z tytułu dyskryminacji
  • Roszczenia z tytułu mobbingu

   11. Orzecznictwo sądowe dotyczące dyskryminacji i mobbingu

   12. Planowane zmiany w prawie pracy dotyczące mobbingu

  • podstawowe cechy mobbingu 
  • nowa definicja zachowań mobbingowych,
  • podwyższenie dolnego progu wysokości zadośćuczynienia za stosowanie mobbingu 
  • zwolnienie z odpowiedzialności pracodawcy, jeśli mobbing nie pochodził bezpośrednio od pracodawcy lub przełożonego pracownika

Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie w formie elektronicznej.

Płatność za szkolenie będzie dokonywana na podstawie faktury VAT, zgodnie z terminem płatności na fakturze. Faktura VAT zostanie wystawiona w dniu szkolenia lub w ostatnim dniu szkolenia w przypadku szkoleń wielodniowych i przesłana elektronicznie na adres wskazany w formularzu zgłoszenia.

Szkolenie będzie realizowane w formule wirtualnej. Dlatego ważne jest, by mieli Państwo stabilne łącze internetowe. Link do szkolenia otrzymają Państwo na dzień przed jego terminem.

W cenie szkolenia
  • Czas trwania
    1 dzień / 3h (wykłady)
  • Materiały szkoleniowe
    w formie elektronicznej
  • Język
    szkolenie w języku polskim
  • Certyfikat / zaświadczenie
    o ukończeniu szkolenia
  • Konsultacje
    5 dni po szkoleniu

Potrzebujesz pomocy? Masz pytania do szkolenia?

Katarzyna Szymczyk

Katarzyna Szymczyk
MANAGER PROJEKTÓW DS. SZKOLEŃ
tel. 570 094 969

Skontaktuj się ze mną