Jakie role może pełnić Trener w trakcie procesu szkoleniowego?
- Trener w roli Projektanta szkolenia - projektuje autorskie metody i narzędzia szkoleniowe.
- Trener w roli Konsultanta - doradza adekwatne, etyczne i skuteczne rozwiązania rozwojowe.
- Trener w roli Trenera - zarządza procesem grupowego uczenia się.
- Trener w foli Facylitatora - zarządza procesami grupowymi zorientowanymi na cel.
- Trener w roli Lidera rozwoju - zarządza rozwojem organizacji.
SZKOLENIA ZAMKNIĘTE W PKF CONSULT
Jaką metodę warto zastosować w edukacji dorosłych?
Jednym z bardziej znanych modeli nauki dorosłych jest cykl Kolba zwany inaczej cyklem uczenia doświadczeniowego.
David Kolb uznał, że w procesie uczenia się dorosłych kluczowe jest doświadczenie na sobie i analiza tego doświadczenia.
Cykl Kolba składa się z kolejnych następujących po sobie elementów.
- Doświadczenie czyli aktywność, która powoduje autentyczne przeżycie, doświadczenie sytuacji. Sesje szkoleniowe w praktyce warto zacząć od nawiązania do doświadczenia uczestników lub dostarczenia im możliwości do doświadczenia.
- Refleksja - Koniecznym elementem uczenia się dorosłych jest refleksja nad doświadczeniem. Rolą trenera jest stworzenie uczestnikom okazji do wymiany spostrzeżeń i refleksji. Na tym etapie trener może po prostu poprosić uczestników o podzielenie się swoim zdaniem na dany temat.
- Teoria - na tym etapie refleksja jest pogłębiana, porządkowana, wyciągane są wnioski i tworzone uogólnienia. Obserwacje, których dokonujemy na tym etapie stają się wewnętrznymi teoriami, modelami. Rolą trenera jest dostarczenie uczestnikom wiedzy, fragmentu teorii, opisanie narzędzia, którego zastosowanie w przeżytym doświadczeniu było kluczowe, lub wsparcie ich w wypracowaniu własnego podsumowania teoretycznego, w postaci np. listy dobrych praktyk.
- Pragmatyka - na tym etapie następuje testowanie w praktyce wypracowanych teorii i hipotez. Jest to etap, podczas którego sprawdzamy, na ile zmiana zachowania zgodna z poznaną lub wypracowaną teorią przyniesie rzeczywiste zmiany w skuteczności działania i oczekiwane efekty. Rolą trenera na tym etapie jest stworzenie uczestnikom przestrzeni do praktycznego treningu, który staje się kolejnym doświadczeniem.
Jakie informacje powinien mieć trener o uczestnikach?
Autorzy dzielą te informacje na 3 sekcje:
- Konieczne - liczebność grupy, stanowisko (rola) uczestnika, doświadczenie zawodowe, wcześniejsze szkolenia z tego zakresu, którego dotyczy szkolenie.
- Potrzebne: wiek, płeć, doświadczenie szkoleniowe w ogóle, preferencje dotyczące metod uczenia się, motywacja do udziału w szkoleniu, szczególne potrzeby uczestników.
- Przydatne - Jak uczestnicy oceniali wcześniejsze szkolenia? Co jest dla nich ważne w ocenie szkolenia? Plany rozwojowe uczestnika np. planowana ścieżka kariery.
SPRAWDŹ TEMATY SZKOLEŃ OTWARTYCH W PKF!
Jakie są błędy w formułowaniu celów szkoleniowych?
Przykładowe błędy przy planowaniu celów szkoleniowych:
- Wzrost wskaźników efektywności pracy np. wzrost sprzedaży o 20%, wzrost poziomu satysfakcji Klientów o 25%, spadek liczby reklamacji o 15%.
- Rozwiązanie konfliktu np. rozwiązanie konfliktu pomiędzy działem sprzedaży i marketingu, poprawa relacji między przełożonym, a zespołem.
- Wzrost poziomu motywacji pracowników, wzrost poziomu lojalności pracowników.
- Obniżenie poziomu stresu.
Bądź ostrożny wobec Trenerów, którzy gwarantują osiągnięcie takich, albo podobnych wyników przy pomocy szkolenia.
Rekomendujemy lekturę książki “Trener w rolach głównych”.
Znajduje się tu wiele raz i ciekawych wskazówek z warsztatu Trenera.
Wiemy dzisiaj, że Trener powinien mieć wysokie kompetencje merytoryczne w temacie szkolenia i równie wysokie kompetencje trenerskie. Powinien umieć przekazać wiedzę.