Cel szkolenia
Celem szkolenia jest omówienie zagadnień dotyczących podatku VAT w obrocie wewnątrzwspólnotowym tj. wewnątrzwspólnotową dostawą towarów i wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów oraz importem i eksportem towarów, z uwzględnieniem najnowszych zmian.
Korzyści dla uczestników szkolenia
- Przypomnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu transgranicznych transakcji towarowych.
- Szkolenie umożliwi również aktualizację wiedzy w kontekście zmian, jakie nastąpiły w tych transakcjach.
- Uczestnicy zapoznają się m.in. zagadnieniami dotyczącymi rozpoznawania miejsca dostawy w transakcjach łańcuchowych, a także z problematycznymi zagadnieniami dot. dokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych.
Adresaci szkolenia
- Księgowi, pracownicy księgowości
- Pracownicy działów handlowych
- Pracownicy działów zaopatrzenia, na których spoczywa obowiązek zebrania prawidłowej dokumentacji potwierdzającej transakcje WDT i eksportu towarów.
- Miejsce opodatkowania w dostawie towarów
- Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- Pojęcie WDT oraz wyłączenia, na co zwrócić uwagę aby uniknąć rejestracji w innym kraju UE ?
- Moment powstania obowiązku podatkowego. Przedwcześnie wystawiona faktura, jakie konsekwencje nam grożą?
- Dokumentowanie transakcji WDT - Potwierdzenie przemieszczenia towarów, tego musisz dopilnować.
- Prawo do zastosowania stawki 0% i ujęcie jej w deklaracji podatkowej - na podstawie ustawy oraz rozporządzenia 282/11 -które przepisy zastosować?
- Korekta WDT. Co wybrać zwrot towaru czy jego utylizację u kontrahenta?
- Oznaczenia dla transakcji WDT w pliku JPK wraz z deklaracją.
3. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT)
- Pojęcie WNT oraz wyłączenia- Dowody które pozwalają na prawidłowe udokumentowanie transakcji
- Moment powstania obowiązku podatkowego. Czy brak faktury rodzi powstanie obowiązku podatkowego w WNT?
- Ujęcie WNT w JPK wraz z deklaracją a brak prefiksu UE kontrahenta. Co z informacją podsumowującą ?
- Korekta WNT.
4. Magazyn typu call-off stock
- Pojęcie i warunki, które należy spełnić- omówienie najważniejszych problemów na podstawie aktualnych interpretacji
- Opodatkowanie VAT procedury magazynu call-off stock. Jak rozwiązać problem z upływem 12 miesięcy od dostarczenia towaru do magazynu a nie doszło do pobrania towaru ?
- Obowiązki ewidencyjne i deklaracyjne spoczywające na sprzedawcy i nabywcy. Pamiętaj o przepisach z rozporządzenia 282/11
5. Eksport towarów
- Pojęcie eksportu, różnica między eksportem pośrednim i bezpośrednim. Który rodzaj transakcji jest bezpieczniejszy a który tańszy ?
- Transakcje specyficzne: np. magazynowanie towaru przed wysyłką/transportem poza UE- jakie ma obowiązki polski podatnik ?
- Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów a prawo do zastosowania stawki 0%. - znaczenie formuł Incoterms i innych warunków dostawy dla właściwego rozliczenia eksportu, przykłady praktyczne.
- Opodatkowanie zaliczki w eksporcie – warunki do zastosowania stawki 0%. W którym miesiącu będziemy zmuszeni zastosować stawkę podstawową ? Rozbieżności w interpretacjach podatkowych.
- Korekta eksportu. Czy należy wracać wstecz ?
6. Import towarów
- Pojęcie importu.
- Miejsce opodatkowania importu i obowiązek podatkowy
- Podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku importu towarów a wartość celna towarów
- Zasady rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów – procedura zwykła i uproszczona. Którą procedurę wybrać. Korzyści i zagrożenia.
- Oznaczenia dla transakcji importu towarów przewidziane w JPK wraz z deklaracją
- Korekta importu, na podstawie jakich dowodów rozliczyć korektę ?
Transakcje łańcuchowe, e-commerce oraz usługi w obrocie międzynarodowym
- Transakcje łańcuchowe
- Pojęcie transakcji łańcuchowej – w jaki sposób rozpoznać, że mamy do czynienia z taką transakcją?
- Prawidłowe przyporządkowanie transportu/wysyłki towaru – ustalenie tzw. transakcji ruchomej- czy to wystarczy?
- Warunków dostawy (Incoterms) a odmienne postanowienia w umowie – jakie czekają nas konsekwencje?
- Przykłady wewnątrzwspólnotowych oraz pozaunijnych transakcji łańcuchowych które budzą kontrowersje w orzecznictwie i interpretacjach organów podatkowych
- Sposób opodatkowania transakcji łańcuchowej
- Czy przepisu unijne zostały prawidłowo zaimplementowane w zakresie transakcji TTU? Co w przypadku jeżeli w transakcji bierze udział więcej niż trzy podmioty?
- Trójstronna procedura uproszczona (TTU) – warunki, sposób wykazania, obowiązki polskiego podatnika. Jak prawidłowo rozliczyć transakcję w JPK?
2. E-commerce
- Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) oraz sprzedaż na odległość towarów importowanych (SOTI) – definicja oraz przykłady;
- Czy limit 10000 EURO stanowi pułapkę dla e- handlu ?
- Procedura VAT-OSS i VAT-iOSS
- Jaką zastosować stawkę podatku na fakturze czy Polską a może kraju unijnego ?
- Możliwość rozliczenia usług na nieruchomości poprzez OSS
- E-commerce zmiany na 2024r
3. Usługi w obrocie międzynarodowym
- Miejsce opodatkowania usług na rzecz podatników
- Miejsce opodatkowania usług na rzecz niepodatników
- Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do celów podatku VAT – ryzyka
- Eksport usług – moment powstania obowiązku podatkowego, wykazanie w deklaracji VAT oraz JPK
- Import usług – moment powstania obowiązku podatkowego, wykazanie w deklaracji VAT oraz JPK
- Brak faktury a rozliczenie importu usług – jak to widzą organy podatkowe ?
- Refakturowanie usług międzynarodowych- kiedy powstaje obowiązek podatkowy ?
- Zasady odliczenia VAT dla importu usług w przypadku otrzymania faktury z opóźnieniem.
- Korekty w sprzedaży i zakupie usług - kiedy ująć i po jakim kursie przeliczyć.
Jarosław Stankiewicz
Praktyk z 27-letnim doświadczeniem w biznesie, ekonomista i certyfikowany trener biznesu. Absolwent studiów podyplomowych z zakresu zarządzania finansami prowadzonych przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie oraz rachunkowości i audytu na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Posiada praktyczne doświadczenie pozyskane m.in. podczas pracy na stanowiskach zarządczych oraz przy realizacji dużych projektów szkoleniowo-doradczych.
Specjalizuje się m.in. w zakresie prawa pracy, kadrach i płacach, analizie ekonomiczno - finansowej, rachunkowości, inwentaryzacji, środków trwałych, ewidencji i wyceny wartości niematerialnych i prawnych, zarządzania kosztami i finansami, systemów ekonomicznych, podatków, zarządzania strategicznego, Lean Accounting, controllingu, audytu i zarządzania ryzykiem czy MSR i MSSF. Szkolenia prowadzi warsztatowo, kładąc nacisk na aspekty praktyczne, odnoszące się do specyfiki pracy uczestników zajęć. W działalności dydaktycznej wykorzystuje praktyczne doświadczenia zawodowe.
Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie w formie elektronicznej.
Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na wpisywane do formularza dane - są to dane, na które zostanie wystawiona Państwu faktura.
Płatność za szkolenie będzie dokonywana na podstawie faktury VAT, zgodnie z terminem płatności na fakturze. Faktura VAT zostanie wystawiona w dniu szkolenia lub w ostatnim dniu szkolenia w przypadku szkoleń wielodniowych i przesłana elektronicznie na adres wskazany w formularzu zgłoszenia.
Szkolenie będzie realizowane w formule wirtualnej. Dlatego ważne jest, by mieli Państwo stabilne łącze internetowe. Link do szkolenia otrzymają Państwo na dzień przed jego terminem.
W cenie szkolenia
- Czas trwania
1 dzień / 8h (wykłady) -
Materiały szkoleniowe
w formie elektronicznej -
Język
szkolenie w języku polskim -
Certyfikat / zaświadczenie
o ukończeniu szkolenia
Zobacz także
Potrzebujesz pomocy? Masz pytania do szkolenia?
Katarzyna Szymczyk
Koordynatorka ds. rozwoju i sprzedaży usług szkoleniowych
tel. 570 094 969