// Zarządzanie  

Sygnaliści - obowiązek przygotowania procedur wewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa

Szkolenie będzie realizowane w formie wirtualnej

Cel szkolenia

Celem tego szkolenia jest zapoznanie uczestników z obowiązkami pracodawcy związanych z wdrożeniem procedury unijnej dotyczącej zgłaszania naruszeń prawa w firmie. Poprzez omówienie celu i korzyści wprowadzenia tych przepisów oraz przybliżenie zasad zgłaszania nieprawidłowości, szkolenie ma na celu podniesienie świadomości i umiejętności w zakresie zapewnienia transparentności i przestrzegania prawa w organizacji.

Korzyści dla uczestników szkolenia

  • Zwiększenie świadomości pracodawców oraz pracowników na temat obowiązków i procedur związanych z zgłaszaniem naruszeń prawa w firmie, co może przyczynić się do poprawy kultury organizacyjnej.
  • Wyposażenie uczestników w praktyczną wiedzę dotyczącą identyfikacji, raportowania i rozwiązywania potencjalnych naruszeń prawa, co może zapobiec poważnym konsekwencjom prawno-finansowym dla organizacji.
  • Umożliwienie pracownikom pełnienia roli sygnalistów w sposób świadomy i odpowiedzialny, co może przyczynić się do szybkiego wykrywania i naprawiania nieprawidłowości oraz zapewnienia bezpiecznego środowiska pracy dla wszystkich zaangażowanych stron.

Adresaci szkolenia

  • Pracodawcy
  • Pracownicy wszystkich szczebli hierarchicznych
  • Kierownictwo firmy
  • Dział personalny
  • Osoby odpowiedzialne za zarządzanie zgodnością i prawem
  • Potencjalni sygnaliści
  • Osoby zaangażowane w proces zgłaszania i rozpatrywania naruszeń prawa

1. Czy obowiązek przygotowania procedur zgłoszeń wewnętrznych dotyczy Twojego pracodawcy

2. Okres na wprowadzenie przez pracodawców procedury zgłaszania przez sygnalistów naruszeń prawa 

3. Czy sygnalistą może zostać tylko pracownik? 

4. Jakich obszarów dotyczą zgłaszane naruszenia prawa

5. Kanały zgłoszeń 

  • wewnętrzny – obowiązki pracodawcy
  • zewnętrzne – instytucje odpowiedzialne za prowadzenie zgłoszeń zewnętrznych
  • ujawnienie publiczne – jako ostateczna droga zgłoszeń naruszeń prawa

6. Procedura zgłoszeń wewnętrznych  - zapoznanie pracowników i kontrahentów i kandydatów do pracy z procedurą zgłoszeń naruszeń prawa

7. Zasady dokonywania zgłoszeń 

8. Wyznaczenie osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń i wsparcie zgłaszającego oraz przekazania zgłoszenia do komisji wyjaśniającej 

9. Komisja wyjaśniająca – jej skład i cel powołania

10. Ochrona danych osobowych osoby zgłaszającej

11. Terminy obowiązujące pracodawcę w przypadku zgłoszenia naruszeń prawa przez sygnalistę 

12. Jakich działań odwetowych nie można stosować w stosunku do pracowników, kandydatów do pracy a jakich do kontrahentów

13. Czy pracodawca ma obowiązek stosowania rejestru zgłoszeń

14. Przechowywanie dokumentacji związanej ze zgłoszeniami wewnętrznymi – oświadczenia, formularze zgłoszeń, informacja zwrotna

15. Konsekwencje dla pracodawcy w przypadku niedostosowanie się do obowiązujących przepisów dotyczących ochrony sygnalistów

16. Konsekwencje dla sygnalisty w sytuacji zgłaszania nieprawdziwych informacji

17. Kolejne kroki sygnalisty w przypadku nie podjęcia przez pracodawcę działań wyjaśniających naruszeń prawa 

  • zgłoszenie do kanału zewnętrznego RPO
  • działania wyjaśniające przez organ publiczny
  • ujawnienie publiczne

18. Procedura zgłoszeń wewnętrznych – podstawowe elementy jakie powinna zawierać

  • wskazanie celu wdrożenia procedury
  • wykaz podstawowych pojęć
  • zakres przedmiotowy i podmiotowy procedury
  • zasady dokonywania zgłoszeń
  • obowiązki pracodawcy po otrzymaniu zgłoszenia
  • zasady rozpatrywania zgłoszeń
  • opis działań naprawczych w przypadku zgłoszenia nieprawidłowości
  • ochrona danych osobowych
  • obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń
  • wskazanie jakich działań odwetowych nie może prowadzić przedsiębiorca
  • informacja o kanale zewnętrznym, do którego może sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego
  • załączniki do procedury

Iwona Wołkiewicz
Iwona Wołkiewicz

Absolwentka Studiów Podyplomowych z Prawa Pracy na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Szkole Głównej Handlowej. Umiejętności trenerskie szkoliła na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz licznych kursach trenerskich. Wieloletni praktyk na stanowiskach Specjalisty ds. Administracji Personalnej, Specjalisty ds. Rozwoju Personelu, HR Business Partner. Doświadczenie zawodowe zdobywała w międzynarodowych korporacjach Coca – Cola HBC, PTK Centertel (Orange), GTS Poland (Grupa T-Mobile), MDDP Outsourcing Kadr i Płac (usługi świadczone m.in. dla firm: Alior Bank, Krono, AccorHotels, Merck). Od 12 lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa pracy.

Obecnie pracuje jako wykładowca na Uczelni Techniczno -Handlowej im. H. Chodkowskiej. Współpracując z Infor prowadzi szkolenia internetowe (Inforakademia), jak również jest prelegentem na licznych Konferencjach organizowanych pod patronatem Gazety Prawnej. Prowadzi także szkolenia zamknięte dla konkretnych firm zarówno z sektora publicznego jak też z sektora prywatnego. Doradza jak wykorzystać przepisy prawa pracy w elastycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Proponuje szereg praktycznych rozwiązań usprawniających pracę w dziale kadr.

Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie w formie elektronicznej.

Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na wpisywane do formularza dane - są to dane, na które zostanie wystawiona Państwu faktura.

Płatność za szkolenie będzie dokonywana na podstawie faktury VAT, zgodnie z terminem płatności na fakturze. Faktura VAT zostanie wystawiona w dniu szkolenia lub w ostatnim dniu szkolenia w przypadku szkoleń wielodniowych i przesłana elektronicznie na adres wskazany w formularzu zgłoszenia.

Szkolenie będzie realizowane w formule wirtualnej. Dlatego ważne jest, by mieli Państwo stabilne łącze internetowe. Link do szkolenia otrzymają Państwo na dzień przed jego terminem.

W cenie szkolenia
  • Czas trwania
    1 dzień / 4h (wykłady)
  • Materiały szkoleniowe
    w formie elektronicznej
  • Język
    szkolenie w języku polskim
  • Certyfikat / zaświadczenie
    o ukończeniu szkolenia

Potrzebujesz pomocy? Masz pytania do szkolenia?

Katarzyna Szymczyk

Katarzyna Szymczyk
Koordynatorka ds. rozwoju i sprzedaży usług szkoleniowych
tel. 570 094 969

Skontaktuj się ze mną